Com fomentar la lectura a través del gènere fantàstic

By | 2019-11-12T12:54:32+00:00 05/11/19|article|0 Comentaris

Aquest curs a Legiland tenim la sort de comptar amb alumnes de diferents carreres que estan realitzant les seves pràctiques acadèmiques amb nosaltres. Precisament, avui compartim amb vosaltres l’article que ha escrit la Laura Alejandres Fernández, estudiant d’últim curs d’Estudis Literaris (UB) i molt fan del gènere de fantasia. Esperem que us resulti útil aquesta reflexió sobre aquest gènere, a vegades bescantat.

5 RAONS PER LLEGIR FANTASIA I FOMENTAR LA SEVA LECTURA

El món actual es caracteritza per les seves múltiples distraccions de caràcter tecnològic (televisió, Internet, videojocs…) i visual i, en conseqüència, la lectura queda relegada a un segon lloc. No obstant això, són múltiples els beneficis que la lectura aporta tant als adults com als nens, però és a la infantesa on la lectura té un paper fonamental per a la seva formació en l’àmbit lingüístic i cognitiu. Per impulsar aquest procés de coneixement és necessària la col·laboració i l’estimulació del plaer per la lectura per part de pares, tutors o professors. 

Un altre obstacle entre els nens i els llibres és la lectura imposada o obligatòria. A Legiland creiem en la lectura lliure. D’aquesta manera i davant de les dificultats que es troben per a submergir als nens d’avui dia en la lectura, avui volem proposar la fantasia com a gènere introductori, perquè creiem que és un gènere senzill, però complet i s’apropa més al seu món imaginatiu. A continuació, proposem 5 raons per les quals tant els infants com els preadolescents haurien de llegir fantasia:

  1. El gènere fantàstic com a motor de la imaginació 

La fantasia serveix com a mètode per a estimular i millorar la imaginació dels nens, una qualitat necessària sobretot en els primers anys de la seva formació. D’aquesta manera, podem dir que llegir fonamenta l’esperit idealista del nen en el moment de jugar i explorar el món. Això contribueix a millorar el coneixement sobre el món que ens envolta, sempre que es reguli aquesta imaginació. Cal distingir entre la imaginació i la fantasia errònia o la creença de fets irreals. La lectura conjunta pot ajudar a evitar aquests errors, ja que amb ella el nen té accés a altres punts de vista.

Per aquest motiu és necessari ensenyar als nens a interpretar la fantasia, fer-los veure que darrere dels mons de dracs i fades hi ha un reflex del món que coneixem, i és d’aquí on hem d’extreure el material necessari per educar als infants. És molt important també que els nens adquireixin una capacitat interpretativa amb la qual a poc a poc acabin entenent que darrere de les faules i els contes sempre hi ha un relat reflexiu que s’apropa més al nostre dia a dia. 

    2. Ens apropa a allò que sembla impossible

Com ja hem comentat, la literatura fantàstica ens diu alguna cosa del nostre món i, per tant, ajuda al fet que els nens explorin i comprenguin, però el gènere fantàstic també els hi permet “viatjar” a nous indrets, majoritàriament ficticis, i viure noves experiències que mai podrien viure en circumstàncies ordinàries. Llegir fantasia, doncs, dóna l’oportunitat de canalitzar els impossibles que els nens desitgen o somien a través de les aventures dels personatges. 

     3. Ajuda a definir uns valors i una ètica favorables

La lectura en general proporciona una sèrie de valors ètics a través de personatges que serveixen com a models a seguir i això fonamenta l’educació moral tant en nens com en adolescents, però en el gènere fantàstic hi trobem que els “rols del bé i el mal” estan més ben definits que pot ser en altres gèneres. Generalment, l’heroi representa el bé absolut i el mal queda representat per l’antagonista; aquesta és la base de molts llibres de fantasia. Aquesta estructura tipificada pot ser molt útil per als més petits, ja que és una manera senzilla de diferenciar una sèrie de comportaments i valors que els ajuden en la seva vida social diària. A més a més, la infantesa i la preadolescència són etapes en què els joves són més propensos a buscar models a seguir, i els herois i les heroïnes tenen la força necessària perquè vulguin seguir els seus passos i identificar-se més fàcilment amb ells.

   4. Promou la variació i diversitat d’històries

Seguint amb una part essencial de la formació del nen i de l’adolescent com són els valors, podem dir que en la literatura fantàstica no només hi trobem castells, prínceps i màgia, sinó que la varietat de situacions, indrets i personatges possibles que hi trobem en aquest gènere és tan rica que el lector pot accedir a múltiples temàtiques tractades en un únic gènere o fins i tot en un únic llibre. El tema principal del gènere fantàstic acostuma a estar relacionat amb alguna cosa de caràcter màgic, però no només trobem això, sinó que podem veure subtrames relacionades amb altres gèneres com el d’aventures, el romàntic, el realista, el de misteri… I això fa que la lectura sigui molt més rica i completa. 

   5. Afavoreix la creativitat

Per últim, creiem que la lectura fantàstica promou la creativitat i afavoreix l’aparició de nous talents o noves aficions com poden ser escriure o dibuixar, juntament amb el despertar de nous interessos i la millora de la capacitat inventiva del nen. La creativitat es desenvolupa a través de les imatges, ja que bàsicament aprenem gràcies a aquestes. En el món tecnològic en el qual vivim, hem d’entendre que les imatges tenen una gran importància alhora d’aprendre, però no ens hem de basar exclusivament en les imatges visuals, sinó que hem de prestar atenció a les imatges que sorgeixen a la nostra imaginació. La lectura promou aquest tipus d’imatges, perquè llegir és veure amb els ulls de la ment. 

Pares, tutors i educadors del món, ara us toca a vosaltres passar a l’acció. Penseu en aquestes cinc raons per endinsar-se dins els mons fantàstics i recomaneu als vostres fills/-es o alumnes algun títol fantàstic, però no us oblideu de vosaltres mateixos i apropeu-vos a aquest gènere, perquè recordeu que la lectura com la fantasia no entenen d’edats.

Text i fotografia Laura Alejandres Fernández, alumna Estudis Literaris

About the Author:

Deixeu un comentari