En Javier Morales Rodríguez és professor a l’institut Creu de Saba d’Olesa de Montserrat i el curs passat va treballar la lectura amb el seu alumnat utilizant Legiland. La seva experiència i les activitats que ha realizat entorn Legiland per fomentar l’hàbit lector serveixen d’inspiració pel professorat que també estigui emprant la plataforma a l’aula. Compartim amb tots vosaltres les seves paraules i li agraïm la seva disposició per fer l’entrevista.

  • Quin creus que és l’estat actual de la lectura entre els joves, segons la teva experiència?

Penso que no és bo. Els joves acostumen a sentir-se més atrets per d’altres activitats sovint relacionades amb els jocs o la comunicació per mitjà dels ordinadors, els mòbils, les tablets, etc. És difícil trobar joves que gaudeixin del plaer de la lectura. Malgrat tot, la lectura és essencial per al desenvolupament cognitiu dels alumnes i millora aspectes com l’ortografia, l’expressió oral i escrita, la comprensió lectora, etc.

Existeix una diferència abismal entre un alumne que llegeix i un altre que no ho fa.

18922545_1564167726980837_8378437686437861390_o

  • Quina ha estat la recepció de Legiland entre els teus alumnes?

Ha estat prou bona. Els agrada accedir a la plataforma per primer cop i configurar el seu avatar. L’avatar és el personatge que representa a cada lector dintre de la comunitat Legiland i el lector el pot anar equipant a mesura que aconsegueix punts de lectura. En el moment de lliurar els codis d’accés als alumnes fem una primera activitat on s’exploren les funcionalitats bàsiques de la plataforma i responem un qüestionari entre tots. Iniciar-los en aquesta dinàmica fa que alguns es quedin amb ganes de respondre més.

El fet de pertànyer a una comunitat fa que els alumnes que desenvolupen l’hàbit lector es sentin acompanyats.

  • Com creus que Legiland pot ajudar als alumnes a estimar la lectura i adquirir hàbit lector?

Trobo que un gran encert de Legiland és apropar-se a l’alumne per mitjà dels qüestionaris en línia i tot el sistema de ludificació que associa al procés lector.

Alguns d’aquest alumnes que comencen a llegir atrets per aquesta vessant lúdica acabaran descobrint el plaer de la lectura i un cop arribats a aquest punt la pròpia lectura es incentiu suficient i l’hàbit lector es consolida.

  • Què consideres fonamental per crear presents i futurs lectors?

És fonamental propiciar que els alumnes s’iniciïn en la lectura voluntària. De vegades les lectures obligatòries no aconsegueixen que l’alumne es senti atret pels llibres. Sovint l’alumne associa aquestes lectures a imposició i examen i això no ajuda a estimar els llibres.

És en aquest sentit que l’apropament que fa Legiland a la lectura potenciant la possibilitat de triar i obtenint una recompensa directa i immediata cada cop que es resol un qüestionari resulta més motivador.

  • Sabem que tu i els teus alumnes heu treballat Legiland de manera molt original a l’aula. Ens podries explicar breument alguna de les activitats que heu fet entorn a la plataforma?

Al nostre centre hem donat molta importància a l’entorn on es formen els alumnes. Les parets del centre son plenes de cartells imatges i petites descripcions dels diferents llibres que estan al catàleg Legiland. D’altres cartells aporten recomanacions del professorat. Hem generat un espai Legiland a la biblioteca escolar on els alumnes poden trobar gairebé tots els llibres del catàleg i hem equipat un espai especial de lectura per a poder fer activitats de lectura dinamitzada a l’hora del pati.

La nostra intenció és que quan un alumne de primer d’ESO entra per primer cop al nostre centre senti que la lectura es valora i està per tot arreu.

18058209_1680614702233224_6772214328868913446_n18118765_1680614692233225_7534286013717739030_n

  • Per últim, quin consell donaries a altres professors que estiguin utilitzant Legiland aquest curs?

El millor consell que puc donar és que el professorat faci un bon seguiment del procés lector dels alumnes i reconegui els seus esforços. Legiland posa a l’abast del professorat una gran quantitat d’informació sobre què, com i quan està llegint cada alumne. És molt senzill accedir a aquesta informació i més senzill encara fer un reforç positiu sobre aquestes lectures.

Si l’alumne se sent valorat i reconegut per d’altres adults que estimen els llibres és fàcil que el gust per la lectura acabi arrelant per sempre. Si a més el centre aconsegueix generar una comunitat lectora on els lectors se sentin vinculats, el gust per la lectura podrà créixer entre el seu alumnat.