Llegir és base fonamental per aprendre, debatre, reflexionar i desenvolupar el pensament crític. Llegir és també la base per alimentar la imaginació, la creativitat i les emocions. I és que, com diu una famosa frase, un nen que llegeix serà un adult que pensa. Però com ha de ser aquesta lectura en els infants i joves? La lectura s’ha de plantejar com un entreteniment que proporcioni experiències emocionals gratificants, i no entesa o viscuda com una imposició o un deure més. Aquest és el pensament sobre el qual hem construït Legiland.

Com ja sabeu, a Legiland tenim un propòsit molt clar: motivar i crear gust i hàbit lector. Un propòsit que, com a pares, mares, professors, perseguim dia rere dia, però que moltes vegades no sabem com afrontar. Amb l’objectiu d’aconseguir-ho va néixer Legiland al 2015.

Aquell mateix any, la Nancie Atwell, una professora nord-americana, va rebre el Global Teacher Prize (Premi Global al Mestre) pels seus mètodes pedagògics, especialment orientats a la lectura. En el seu moment, la Nancie va ser coneguda com la professora que havia aconseguit que els seus alumnes llegissin 40 llibres a l’any. Tenint en compte que la mitjana de lectura d’un jove és de 6 a 8 llibres a l’any, la Nancie Atwell sembla haver donat amb la clau per motivar la lectura: deixar els nens i joves escollir les seves lectures.

Aquesta mateixa premissa és la que compartim a Legiland, on la lectura lliure és el motor de la plataforma. Si permetem que el nostre alumnat esculli les seves lectures -lectures que també podem recomanar o orientar-, estarem garantint que sigui el seu propi desig i la seva curiositat els que l’impulsin a agafar el llibre i gaudir-ne en el procés.

Però crear lectors presents i futurs és una tasca complexa que no depèn únicament de permetre els alumnes llegir lliurement. Molts més factors s’han de tenir en compte i, com promou la mateixa Nancie Atwell al Centre per l’Ensenyament i l’Aprenentatge, hi ha una sèrie de pilars que ens poden conduir a l’èxit de la nostra tasca. Un èxit que mesurarem no només per la quantitat de llibres que llegeix el nostre alumnat, sinó per la capacitat d’aprenentatge i per la satisfacció i l’interès que aconseguim desvetllar en ells.

Aquests són els nostres pilars Legiland per crear lectors presents i futurs:

Permetre escollir les lectures

Donar la llibertat i confiança a l’infant i jove perquè esculli el que vol llegir i, si cal, orientar i recomanar segons la nostra experiència. Amb el temps, l’alumne anirà creant un criteri propi i “millorant la qualitat de les seves lectures”.

Per aquesta raó, a Legiland es poden trobar diferents tipus de llibres, des de clàssics fins a còmics, perquè l’alumnat sigui lliure d’escollir el qui li agrada.

Donar temps de lectura a l’aula. Sempre que es pugui, creiem fonamental deixar espai en les rutines escolars per a la lectura. Quan aquest hàbit estigui adquirit, la lectura continuarà a casa o als espais de lleure perquè s’haurà convertit en un plaer.

Un temps no només per llegir, sinó per utilitzar Legiland com a suport a l’hàbit lector.

Tenir a l’abast llibres de tot tipus. Una bona biblioteca a l’aula, a l’escola, a casa o tenir accés a la biblioteca del barri o poble és part fonamental per recollir tots els gustos i necessitats de l’alumnat.

Per això, a Legiland podeu trobar algunes lectures en format digital -que ampliarem amb el temps- i també posem a disposició dels centres escolars l’opció d’adquirir llibres que formen part de la plataforma per així crear un fons bibliotecari propi o ampliar el que ja es té.

Atendre aquells alumnes que tenen necessitats especials de lectura perquè se sentin integrats i descobreixin que el plaer de la lectura està a l’abast de tothom. Per això, serà fonamental cercar llibres adaptats a les seves necessitats.

En aquest sentit, en les pròximes setmanes, a Legiland trobareu llibres de lectura fàcil per tots aquells alumnes que ho considereu oportú.

Motivar amb la pròpia experiència. El paper que juga el professorat com a agent actiu en el foment de la lectura és imprescindible, ja que la seva pròpia passió pels llibres és el millor exemple per als alumnes.

Ells guien en les lectures i proposen activitats entorn a la plataforma, com ja alguns professors que utilitzen Legiland estan fent a l’aula, de la qual cosa us parlem a continuació. Per altra banda, la família pren el relleu a cada llar, on s’ha de continuar aquesta tasca motivadora sempre que sigui possible.

Entendre la lectura com una activitat individual i col·lectiva. Llegir no només es redueix a un acte solitari, sinó que també és necessari viure-ho i compartir-ho mitjançant activitats que acompanyin i complementin la lectura, com la lectura en veu alta, els tallers de lectura i escriptura, els jocs, els debats i l’expressió de la opinió…

De fet, a Legiland és un èxit la qüantitat de valoracions i opinions que deixen els alumnes a la plataforma sobre els llibres.

Legiland és una porta, una eina més, per promoure el gust per la lectura i entorn a la qual podem construir tot un seguit d’activitats que facilitin l’aplicació d’aquests sis pilars, tal com ens proposa el professor Javier Morales de l’IES Creu de Saba (Olesa de Montserrat), a l’entrevista que li fem aquest mes en aquest mateix butlletí.

En definitiva, tenim per davant tot un desafiament que ens demana ser apassionats, crítics i innovadors i en el qual, des de Legiland, us volem ajudar. Us apunteu a ser part activa, creativa, crítica i apassionada per innovar en el món de la lectura?