Segons deia en Gianni Rodari, el pedagog i escriptor italià, hi ha diversos aspectes que poden fer que un noi odiï la lectura. I entre ells hi ha dos que segurament us toquen de ben a prop com a professors/-es: llegir per obligació i utilitzar la lectura com a instrument d’avaluació.

Ara que ja estem finalitzant el primer trimestre, podem començar a fer valoracions sobre l’estat lector del nostre alumnat, no només en xifres, sinó també en entusiasme. Com que ja esteu utilitzant Legiland, sabem que la motivació lectora del vostre alumnat va creixent a poc a poc, entenent que és una qüestió que necessita del seu recorregut i temps.

En tot cas, el que promovem des de Legiland, i que compartim amb el gran Gianni Rodari, és que la lectura no hauria de ser entesa com una obligació ni com un mitjà per valorar acadèmicament  l’alumne. I ara us expliquem els nostres raonaments.

Llegir per obligació no ajuda a crear lectors presents i de futur i, segurament, això és un pensament que tothom comparteix. Tot allò que es fa per obligació acaba convertint-se en quelcom que no proporciona cap tipus de plaer. Com diu en Rodari, “igual que no se puede forzar a un árbol a florecer fuera de temporada […] tampoco puede obtenerse nada de los niños a través de la obligación, sino que hay que buscar otros caminos menos cómodos, vías menos fáciles”*. En aquest sentit, són moltes les propostes que ens arriben des dels plans de difusió i foment de la lectura, però la majoria de vegades recau en el professor convertir aquesta teoria en quelcom pràctic que ajudi els alumnes a adquirir gust i hàbit lector. Tot un repte!

Per això, mitjançant la nostra plataforma, volem facilitar aquest procés de portar a la pràctica la teoria dels plans lectors i apropar els llibres d’una manera més lúdica, on siguin els propis alumnes els qui puguin escollir les seves lectures. D’aquesta manera, aconseguim treure-li aquest punt d’obligatorietat que  deixa tants lectors en el camí.

De la mateixa forma, estem treballant en propostes didàctiques perquè Legiland sigui una eina mitjançant la qual es puguin vehicular activitats i dinàmiques amb les quals amplificar la tasca pel gust i hàbit per la lectura i, de retruc, millorar la comprensió lectora.

Llegir per obtenir una nota, per ser avaluat, és un dels altres grans hàndicaps a l’hora de crear lectors. “Todos esos ejercicios -resumen, memorización, etc.- multiplican las dificultades de la lectura, en lugar de facilitarla, y convierten el libro en un pretexto, con lo que deja de divertir, de conmover y de interesar”*. Per això, hauríem de treure-li aquest pes i responsabilitat als llibres perquè es puguin viure com una experiència gratificant, on les puntuacions i les notes no marquin el procés lector.

A Legiland, els professors podeu fer seguiment dels vostres alumnes i veure i analitzar allà on l’alumnat troba dificultats, però no amb ànim de posar una nota, sinó amb la intenció d’ajudar-lo i comprendre què està interferint en la seva experiència lectora.

Perquè, en definitiva, els mestres ajudeu, aconselleu i faciliteu els processos d’aprenentatge, més enllà de les valoracions i les notes finals que moltes vegades formen més part del sistema que del propi interès del professorat.

Per tant, quin paper hem de tenir els professors/es i les famílies? Segurament, la resposta és més senzilla del que ens pugui semblar a priori: acompanyar els alumnes, els nens i joves en les seves lectures.

Sense imposicions, sense valoracions, oferint el nostre coneixement i proposant alternatives diferents per desenvolupar el gust i l’hàbit lector que conduirà  l’alumnat a millorar la seva comprensió lectora i, en definitiva, el farà més lliure i reflexiu. La tasca com a educadors és obrir-nos a noves possibilitats i plantejar diferents pedagogies i mètodes, per no caure en la imposició i l’avaluació mitjançant els llibres -ja existeixen altres maneres sense emprar la lectura- i fer-ho des de l’exemple, la convicció i la il·lusió del repte que tenim per endavant.

 

*Textos extrets del l’article “Nueve formas de enseñar a los niños a odiar los libros”, inclòs al llibre Escuela de Fantasía de Gianni Rodari, publicat per Blackie Books.